این وبلاگ بستری است برای تحلیل های اجتماعی سیاسی و طرح ایدهها و تجربههایی با محوریت ارزشهای انسانی، عدالت و گفتوگو، با هدف ترسیم چشماندازی اخلاقمحور برای آینده.
۱۴۰۴ مهر ۱۸, جمعه
مرزهای ایمان و دیگری: نگاهی به سیاست بهاییستیزی در ایران
۱۴۰۴ مهر ۱۷, پنجشنبه
در غیاب عدالت، عفو معنایش را از دست میدهد
زمانی که قدرت میترسد ، ایمان به آزادی می ایستد

زمانی که حکومتها از قدرت خود برای کنترل و خاموش کردن مردم استفاده میکنند، چیزی بنیادی را از دست میدهند: اقتدار اخلاقیشان. این همان نکتهای است که در قلب استدلال تاریخنگار، «تیموتی اسنایدر»، دربارهی آزادی نهفته است. او توضیح میدهد که قدرت واقعی نباید برای سلطه بر دیگران به کار رود، بلکه باید در خدمت احترام و پاسداری از کرامت انسانها باشد. آزادی حقیقی زمانی معنا دارد که انسانها یکدیگر را به عنوان موجوداتی با ارزش برابر بشناسند و بپذیرند.
وضعیت زنان بهائی در ایران، نقطهی مقابل این درک از آزادی است. این زنان که بسیاری از آنان در زمینههای آموزش، فعالیتهای اجتماعی و خدمت صلحآمیز فعالاند، تنها به دلیل باورهای دینی و تعهدشان به خدمت به دیگران زندانی شدهاند. زندانیکردن آنان نشانهی قدرت حکومت نیست، بلکه گواهی است بر ترس و ضعف اخلاقی آن. در مقابل، همین زنان بهائی حتی در زندان با شجاعت، وقار و صداقت به زندگی خود ادامه میدهند. نیروی آنان از ایمانشان و از تعهد عمیقشان به خدمت به نوع انسان سرچشمه میگیرد.
این نگرش بازتابی است از پیام بیتالعدل اعظم به مردم ایران در سال ۲۰۱۳، پیامی که خواستار درکی نو از مفهوم قدرت است—قدرتی رها از سلطهجویی و مبتنی بر وحدت، همکاری و عدالت. سرگذشت این زنان به ما یادآوری میکند که قدرت واقعی در کنترل و اجبار نیست؛ بلکه در ایستادگی بر حقیقت، در دیدن برابری دیگران، و در تلاش مشترک برای ساختن آیندهای بهتر نهفته است.
... تمسّکشان به یک فرایند یادگیری که با الهام از اصل یگانگی سعی در درک عمیقتری از ماهیّت مجموعهای نوین از روابط بین فرد، جامعه و مؤسّسات دارد؛ اعتقادشان به اینکه مفهوم جدیدی از قدرت — فارغ از حسّ سلطهجویی و گرایشهای ملازم آن مانند رقابت، مجادله، تفرقهجویی و تفوّقطلبی — زیربنای این مجموعۀ روابط مطلوب است...
https://payamha-iran.org/
۱۴۰۴ مرداد ۶, دوشنبه
مصاحبهٔ تلویزیونی نقش سازندهٔ دین در اجتماع را بررسی میکند
نمایندهای از جامعهٔ بهائی تونس با اشاره به تجربیات بهائیان این کشور، مفهوم دین به عنوان نیرویی برای پیشرفت اجتماعی را بررسی میکند.
شهر تونس، تونس — در قسمت تازهای از یک برنامهٔ تلویزیونی ملی در تونس، نمایندهای از جامعهٔ بهائی این کشور، دربارهٔ نقش دین در اجتماع صحبت کر موضوعی که به طور فزایندهای در اذهان عمومی تونس مورد توجه قرار گرفته است. این برنامه، با عنوان «برای تاریخ»، یک برنامهٔ هفتگی است که هدفش مستند کردن موضوعات مهم در شکلگیری هویت ملی شمولپذیر در تونس است.
https://news.bahai.org/fa/story/1598/tunisia-tv-interview-role-religion-society
تغییر نگرش دربارهٔ نقش دین در یک حکومت سکولار
گفتوگویی جدید در ازبکستان، مقامات دولتی، جوامع دینی و کنشگران سکولار را گرد هم آورده است تا ارزشهای مشترک برای ساخت اجتماعی عادلانه و هماهنگ را بررسی کنند.
تاشکند، ازبکستان — اصلاح قانون اساسی ازبکستان در مه ۲۰۲۳ و تعریف رسمی این کشور به عنوان یک «حکومت سکولار»، امکان بازاندیشی نحوۀ مشارکت جوامع دینی در پیشرفت اجتماعی را فراهم نمود.
امید، اعتماد و جهشی در قوهٔ تخیل لازم بود تا کنشگران گوناگون اجتماعی — نمایندگان دولت، رهبران دینی، اعضای جامعۀ مدنی و شهروندان — همگی مشتاق باشند در گفتوگوهای جدید و بیسابقه حضور یابند و بررسی کنند که اصول معنوی چگونه میتوانند راهگشای گفتوگوها دربارهٔ چالشهای مهم اجتماع باشند.
https://news.bahai.org/fa/story/1808/uzbekistan-shifting-consciousness-role-faith-secular-state
۱۴۰۴ تیر ۲۹, یکشنبه
۱۴۰۴ تیر ۲۴, سهشنبه
رفتار انسانی در بحران؛ یادداشتی بر روایت زندان اوین در زمان جنگ
۱۴۰۴ تیر ۱۷, سهشنبه
۱۴۰۴ تیر ۱۴, شنبه
روایتی از مقاومت آرام؛ بهائیان خاورمیانه زیر ذرهبین آسوشیتدپرس
از منظر جامعهشناختی، سرکوب بهائیان نه بهدلیل ارتکاب جرم عینی، بلکه بهسبب تهدیدی است که جهانبینی آنان برای نظامهای اقتدارگرا و کنترلمحور ایجاد میکند. آیین بهائی، تصویری از جامعه ارائه میدهد که بر پایهی یگانگی، توانمندسازی متقابل—اعم از فکری و معنوی—و پیشرفت جمعی بنا شده است. این آیین بر همکاری از طریق مطالعه، مشورت و تأمل تأکید دارد و آموزش همگانی کودکان و توانمندسازی جوانان را برای ایفای نقش فعال در تحول اجتماعی ترویج میکند.
این شیوهی بدیل زندگی—که بر مشارکت از پایین، توسعهی اخلاقی و مسئولیتپذیری اجتماعی استوار است—ساختارهای سلطهگری را به چالش میکشد که برای بقا به یکدستی ایدئولوژیک و تمرکز قدرت وابستهاند. در نظامهایی که خواهان سرکوب تکثرگرایی و حفظ انحصار قدرتاند، چنین رویکردهای رهاییبخش—حتی اگر سازنده و صلح آمیز—اغلب تهدیدآمیز و برانداز تلقی میشوند.
این الگوی سرکوب، محدود به یک جغرافیای خاص نیست؛ بلکه نشاندهندهی یک پویایی جهانی است که در آن، جنبشهایی با رویکردهای فراگیر و تمرکززدایانه برای توسعه و حکمرانی، با مقاومت رژیمهایی مواجه میشوند که از دست دادن اقتدار خود بیم دارند.
آزادی از آن کیست؟ کودکانی که در ایران بهای آن را میپردازند.
در ساختار سیاسی ایران، آزادی نه بهمثابه حقی همگانی، بلکه بهصورت امتیازی محدود برای گروهی خاص تعریف میشود؛ امتیازی که تحقق آن با سلب آزادی...
-
در ساختار سیاسی ایران، آزادی نه بهمثابه حقی همگانی، بلکه بهصورت امتیازی محدود برای گروهی خاص تعریف میشود؛ امتیازی که تحقق آن با سلب آزادی...
-
نمایندهای از جامعهٔ بهائی تونس با اشاره به تجربیات بهائیان این کشور، مفهوم دین به عنوان نیرویی برای پیشرفت اجتماعی را بررسی میکند. شهر ت...
-
در ایران، خبر اعتصاب غذای نسیم و سروناز در اعتراض به لغو آزادی فریبا کمالآبادی، زندانی بهایی ۶۳ ساله، چیزی فراتر از یک حرکت فردی است؛ این ...


